Ons leven is een opeenvolging van goede en kwade dagen. Soms zijn er van die dagen dat het morgenstond tot avondrood verkeerd gaat en dat we er wanhopig van worden. Er wordt over het algemeen aangenomen dat als de dag slechts begint het zo ook wel verder zal verlopen en dus zou je niets liever willen dan je de rest van de dag koest te houden zodat er geen verder onheil op je afkomt. Maar ja, je kunt de omstandigheden niet vermijden en dus moet je leren omgaan met zulke momenten. In dit artikel zal je enkele suggesties vinden die jou instaat zullen stellen om met “kwade dagen” om te gaan.

Tegenslagen hebben, brengt verontrustende en droevige ervaringen met zich die kunnen geklasseerd worden onder de volgende categorieën : verdrietig ( depressie), boos ( boosheid, jaloersheid ) en slecht voelen ( angst en vrees ). De intensiteit hiervan kan zo groot zijn dat jouw totaal functioneren aangetast wordt. In dergelijke situaties moet je al je moed samenrapen en verder gaan. Naarmate de ernst van deze negatieve gevoelens toeneemt, zal je professionele hulp moeten zoeken bij psychologen, sociale werkers en psychiaters.

Cognitieve herstructurering is een methode om met negatieve emoties om te gaan. Deze benadering werd uitgedokterd door zowel psycholoog Dr. Albert Ellis als psychiater Dr. Aaron Beck, die beiden onafhankelijk van elkaar werkten. De opvatting dat “ je bent wat je denkt” ligt aan de basis van deze theorie. De techniek van de cognitieve herstructurering houdt in dat men zoekt hoe men moet vechten tegen cognitieve storingen of hoe men ze gewoon kan ontwijken. Deze vertegenwoordigen een reeks van gedachten die je jezelf wijs maakt aangaande een persoon of een situatie, speciaal dan die welke je verontrusten. Deze irrationele opvattingen moeten vervangen worden door meer diepgaande of gunstige gedachten. Volgens deze theorie worden de ontregelde emoties en gedragingen veroorzaakt door onrealistische en ongezonde opvattingen. Je hebt toch wel al mensen ontmoet die eerder een half leeg glas zien dan een half vol ? Dergelijke mensen zijn vatbaarder voor het zien van het donker perspectief van de dingen. Cognitieve herstructurering heeft haar efficiëntie bewezen in gevallen waar ongezonde gevoelens zoals stress, sociaal angstgevoel, impulsiviteit of een laag zelfbeeld werden opgelost.

Wilt u ook meer weten hoe u kunt omgaan met negatieve emotes en slechte dagen?

Kijk eens op de volgende website: https://www.depsycholoog.nl/utrecht, voor meer informatie omtrent onze aanbevolen psychologenpraktijk in Utrecht.

 

Comments are closed.