Een diploma in de hospitality en toeristische sector bewijst al de opleiding om te slagen in deze bedrijfstak, maar zij die het meeste succes boeken in deze sector beschikken over bepaalde eigenschappen en vaardigheden die hen toch wel onderscheiden. Terwijl het diploma hen de kennis en de technische vaardigheden geeft om hun administratieve taken die komen kijken bij het runnen van hotels, restaurants, reisagentschappen en andere klantgerichte zaken, te kunnen uitvoeren, zijn er ook andere aangeboren en aangeleerde vaardigheden belangrijk voor deze opdrachten.

Hieronder vind je vijf vaardigheden die complementair zijn aan een diploma in de toeristische bedrijvigheid en die tot succes leiden:

 

Vriendelijkheid, een oprechte belangstelling in de andere mens en het vermogen om mensen op hun gemak te stellen zijn allemaal belangrijk om succes te hebben in de toeristische sector. Elke taak van een manager of beheerder in deze sector betreft andere mensen, of het nu gaat om belangrijke klanten, essentiële personeelteams of verkopers die de nodige producten en diensten leveren.

 

Veel van wat te maken heeft met het ontvangen van koppige, ontgoochelde en boze mensen ligt in het feit van goed te kunnen luisteren. De beste luisteraars kunnen een gevoel overbrengen dat elk woord genoteerd wordt terwijl ze ter gelijkertijd ook belangrijke zaken kunnen oppikken die de gevoelens van de andere veroorzaken en hoe ze elke probleem kunnen oplossen. Goede luisteraars grijpen elk interessant woord aan dat ze horen en komen snel met oplossingen voor de dag.

 

Het is belangrijk om vriendelijk te zijn en te luisteren naar personeelsleden, klanten en leveranciers. Maar zij die over uitstekende communicatie- vaardigheden beschikken zeggen de juiste dingen op het juiste moment om het best mogelijke resultaat te bekomen. Dat betekent dus op een bepaalde toonhoogte spreken en met een detailniveau dat eigen is aan elke individuele luisteraar.

 

Gastvrijheid is meer dan de verwachtingen omtrent een werkomgeving en de ervaring van de klant die beter is dan hij verwacht. Kleine details, zoals servetten op de juiste plaats, kwaliteitsvolle stoelen voor de gasten en extra voorzieningen die niet werden vermeld, kunnen mindere randjes elders vergoelijken om het gevoel van een eerste klas ervaring mee te geven.

 

Managers in de toeristische sector ondervinden van alle kanten stress van anderen en ze moeten dus een manier vinden om deze stress kwijt te geraken zowel tijdens de werkuren als erna. Als de werknemers ondervinden dat de baas gestresseerd rondloopt, worden ze dikwijls zelf gestresseerd. Als kanten of verkopers geconfronteerd worden met stress, zien ze dat vaak als onbekwaamheid of het onvermogen om de zaak het hoofd te bieden.

 

Tesamen met een diploma in toeristische bedrijfskunde , kunnen deze vijf vaardigheden er voor zorgen dat slagen in deze competitieve en lonende sector zowel mogelijk als wenselijk is.

 

Wil je meer skills in deze branche opdoen, kijk dan eens naar de training op deze website omtrent hospitality management.

 

 

 

 

http://www.ivpp.nl/hospitality-training/

Comments are closed.