Het coderen van producten wordt nu al jaren gedaan. Het is zeer belangrijk om producten te coderen en te markeren zodat er goed kan worden geïdentificeerd. Het is zeer belangrijk om producten weer te kunnen herkennen. Vaak lijken producten op elkaar en is het moeilijk te identificeren over welke specifiek type product het gaat. Daarnaast is het goed om van elk product de fabrieksgeschiedenis snel te kunnen ophalen. Dit kan bijvoorbeeld van belang zijn bij producten die een fabrieksfout hebben. Hierbij kan er via de code of mark makkelijk kunnen nagegaan wanneer het product is gemaakt en welke andere producten er op dat moment ook zijn gemaakt. Hierdoor kunnen alle producten die dezelfde fabrieksfout zouden kunnen hebben makkelijk worden teruggehaald. Coding and marking is tegenwoordig zelfs verplicht om te doen. Het is natuurlijk vooral handig als het gaat om massaproductie.

Coding and marking kan op verschillende manieren worden gedaan. Er zijn natuurlijk ook verschillende producten die moeten worden gecodeerd. Als je bewust kijkt naar de producten die je koopt is alles wel gecodeerd. Kijk maar naar het beeldscherm waarop u dit artikel leest. Er zit vast en zeker wel een code op de achterkant. Of de kabels die uit uw computer lopen. Ook op deze kabels zijn er kleine codes op gedrukt. Naast de technische producten zijn er ook verschillende verpakkingen van voedingsmiddelen gecodeerd. Voor al deze verschillende producten zijn er verschillende technieken ontwikkeld om deze goed te coderen. De kabel uit uw computer wordt namelijk op een andere manier gecodeerd dan de verpakkingen van voedingsmiddelen. Hier zijn verschillende systemen en machines voor. Een voorbeeld daarvan is bijvoorbeeld de continuous inkjet printer. Dit is een kleine machine die kan verschillende soorten producten kan coderen. Zowel op de verpakkingen van voedingsmiddelen als op kabels. Door een dergelijke printer is het voor bedrijven mogelijk om hun eigen producten te coderen en hoeft dit niet nog eens uitbesteedt te worden.

http://www.kba-metronic.com

Comments are closed.